Monday, November 30, 2009

NILAIAN PRESTASI

Assalamuallaikum wr.wbt.

Hari ini tekun membuat nilaian prestasi guru-guru,ini merupakan kerja rutin akhir tahun bukan suatu kerja yang mudah untuk menilai kerja orang bawahan kita ,biasanya aku memberi nilaian yang terbaik.Ada empat aspek yang perlu dinilai dan ada wajaran tertentu:

1. Penghasilan Kerja
2. Pengetahuan dan kemahiran
3.Kualiti Peribadi
4.Kegiatan dan sumbangan

Jika pada tahun lalu aku menjadi penilai pertama kali ini aku menjadi penilai kedua.Namun soal penilaian prestasi boleh dimanupulasi tetapi sebenarnya tentang kerja adalah datang dari hati seseorang.Jila bekerja dengan ikhlas sudah tentu keberkatan diberikan oleh ALLAH SWT .Tetapi jika sekadar menunjuk-nunjuk walaupun menepati Sasaran Kerja Tahunan atau berdasarkan Key Performances Indicator(KPI) tidaka akan mendapat apa-apa.

Saya selalu bercakap dengan pelajar dan staff saya iaitu:

Anda boleh beri 100 Alasan kenapa prestasi anda kurang memuaskan.TETAPI ANDA SEBENARNYA CUMA PERLU SATU SEBAB YANG KUAT UNTUK BERJAYA.

No comments:

Post a Comment