Friday, November 13, 2009

SEDIHNYA REMAJA 1 MALAYSIA

Assalamaullaikum wr.wbt.

Malam tadi pukul 1.45 pagi aku dan isteri tersayang singgah sebentar diwarung berhamiran stesyen bas Ipoh sementara menunggu puteri kedua ku yng dijadualkan sampai pukul 2.30 pagi dari Muar.Sambil menunggu Mee sup dan Ketiau sup yang telah dipesan aku melihat pelanggan yang duduk berhampiran ,dua orang remaja perempuan yang sampai hampir sama masanya dengan kami.Kaget aku dan isteri melihat salah seorang darinya menghembuskan asap rokok sambil menunggu makanan yang dipesan.Meliahat dari rupa dan parasnya tentunya remaja Melayu.Satu sudut yang lain pula empat orang remaja 2 lelaki dan 2 perempuan sedang berbual sesekali bertepuk tampar dengan rambut dan pakaian yang bukan lagi menggambarkan gadis atau pemuda Melayu.Berhampiran dengan kami dua remaja perempuan dan lelaki sedang membasah tekak,aku kira masih lagi bersekolah mungkin masih menengah rendah.Masih diluar rumah? siapa ibu bapanya? kan pagi esoknya sepatutnya mereka bersekolah.Jenuh aku memikirkan.Sampai saja anakku ,bergegas kami bertolak balik kerumah kerana kami perlu pergi bekerja esok paginya, sempat pula singgah Drive Thru di Mc Dee,sekadar memesan air dan burger untuk mengalas perut anakku.Terlihat pula gelagat remaja Cina dan India dengan pelabagai gaya dan rupa serta berpasang- pasangan.Old Town white coffe disebelahnya masih penuh dengan remaja yang tidak sedar hari hampir dinihari .Inikah yang dinamakan Remaja 1 Malaysia.Berpeleseran,hedonisme ,budaya suka-sukaan memenuhi ruang lingkup remaja masa kini.Aku dan isteri sebagi guru sudah tentu prihatin dan tidak senang tentang perkara-perkara sebegini.Aku berdoa dan berharap anak-anaku sentiasa menjauhi perkara-perkara sebegitu.Kami sentiasa bermunajat siang malam mengharapkan sangat anak-anak kami menjadi anak yang menurut kata dan sudah tentu anak soleh dan solehah.

No comments:

Post a Comment