Sunday, November 29, 2009

WORK AS A TEAM

Assalamuallaikum wr.wbt.

Hari ini aku mengadakan mesyuarat dengan staff dan kakitangan bukan ramai sangat 7 orang saja tetapi menguruskannya tetap sama,kerenahnya tetap sama terlalu banyak helah bela diri jika kita bertanyakan sesuatu kerja yang tidak beres.Mungkin itu tabiat manusia kalau tidak ada jawapan mungkin seseorang itu rasa dia bersalah walaupun sebenarnya dari jawapan yang diberi menggambarkan dia bersalah.Namun kadangkala perasaan egoistik seseorang itu yang menyebabkan terjadinya sedemikian.Inilah cabaran dan dugaan yang terpaksa ditempuhi oleh seseorang pemimpin atau pengetua disekolah.

Namun saya suka budaya kerja as team

T-TOGETHER
E- EVERYONE
A- ACHIVE
M -MIRACLES

Dulu disekolah lama saya terapkan dengan slogan "One team One Aim",tetapi belum berjaya sangat dan separuh jalan sudah berpindah sekolah.Perubahan tidak boleh dilakukan sekelip mata lebih-lebih lagi apabila melibatkan manusia kalau barangan senang saja hendak diubah.Saya menyatakan kepada mereka bahawa untuk membuat sesuatu kita mesti memulakan terlebih dahulu"Memulakan sesuatu itu adalah hebat,tetapi menyelesaikan adalah lebih hebat"

Saya menyatakan sekali lagi tentang pentingnya perubahan.Memetik kata-kata pujangga "If you dont change you always get the same results".Saya juga memberi contoh tentang perubahan yang dilakukan oleh Syarikat Penerbangan Air Asia sehingga hampir menenggelamkan MAS.Kedai KOPITIAM,STARBUCK,WHITE KOPI yang hampir melumpuhkan kedai kopi biasa.Kedai Nasi Kandar pun sudah mula berubah untuk bersaing kalau tidak mereka akan tertinggal.Jadi sekolah,guru,kakitangan dan pelajar perlukan perubahan untuk bersaing.

No comments:

Post a Comment