Wednesday, December 2, 2009

PERSEDIAAN KE TANAH SUCI

Assalammuallaikum wr.wbt.

Alhamdulillah hari ini aku mengambil cuti rehat,menghadiri kursus dan taklimat untuk menunaikan umrah bersama isteri dan kedua orang anak,mula-mula aku hairan juga kenapa Pak Haji Mohd Nor SMS anak aku tidak terus kepadaku untuk jemputan taklimat dan kursus.Barulah aku faham bahawa dia memang mengharapkan kedua anak aku hadir supaya sekurangnya mereka faham dan mengetahui situasi yang sebenar akan rukun dan syarat mengerjakan umrah agar mereka benar-benar bersedia.Betul kata tuan haji tu mereka berdua akan mengerjakan umrah wajib sebab pertama kali pergi.Aku,isteri dan puteri sulungku hanya mengerjakan umrah sunat sebab sudah pernah menjejakkkan kaki ke tanah suci.Tapi rukun dan syarat sah tetap sama.

Banyak kali beliau berpesan kepada anakku supaya membulatkan tekad dan azam supaya mereka mengerjakan umrah dari hati yang luhur dan suci bukan dipaksa dan terpaksa,dan beliau juga mengingatkan aku supaya memberi tunjuk ajar serba sedikit supaya persediaan mereka mantap tapi yang membanggakan Aizat sudah mula menunjukkan bacaan yang baik dalam doa dan sewaktu membaca AlQuran dan sudah berani menjadi imam dan Farha sudah mula tunjuk minat dan ada sedikit kerisauan untuk mengerjakan umrah kalau tidak dia buat dek aje .Jadi mulai hari ini setiap lepas maghrib aku mesti duduk bersama mereka untuk mendengar bacaan niat dan doa yang perlu dibaca dari miqat sampailah ke tahalul.

Hebat juga tuan haji ni siap dengan pertunjukkan video kalau ada LCD lagi cantik,memang beliau bersedia sebagai ejen Andalusia yang bertauliah .Sempat juga kami bershoping membeli serba sedikit barang yang hendak dipakai dan dibawa ke Tanah Suci.Cuma kain ihram yang aku cari belum ditemui yang sesuai.InsyaALLAH ada masa lagi,cuma aku harap puteri sulungku Fatihah dapat membuat rujukan sendiri dan jangan lupa baca buku yang dibekalkan takut nanti adik lebih hebat dari kakak.

No comments:

Post a Comment