Thursday, December 31, 2009

SABAR SANGAT PERLU

Assalamuallaikum wr.wbt.

Alhamdulillah akhirnya aku dan keluarga dapat juga menunaikan umrah bersama walaupun terlalu banyak cabaran yang terpaksa dilalui peringkat awal.Walaupun aku membawa semua ke airport pada tarikh 15 Dis namun hati masih terus berkata-kata dan tetap berdoa agar masalah visa dua puteriku dapat diselesaikan.Sebaik saja sampai di airport aku terus mencari wakil Andalusia yang kebetulan baru sampai untuk menjalankan proses check in.Lega apabila diberitahu berita positif perkara yang menjadi masalah dapat diselesaikan dan pasport dalam proses untuk disahkan oleh pihak kedutaan dan bila pukul 12 aku bertemu sekali lagi untuk pengesahan dan lebih lega apabila wakil agen menyatakan dalam perjalanan ke airport.

Alhamdulillah apabila masuk ke perut kapalterbang baru aku yakin bahawa niat kami untuk mengerjakan umrah akan tercapai.Perjalanan selama lapan jam aku rasa terlalu lama terpaksa singgah di Riyadh.Sampai Jeddah terpaksa pula menghadapi kerenah imigresyen orang Arab yang sengaja melengahkan pemperosesan pasport. Lama juga kami terpaksa berbaris,pr oses nya ketat tetapi daya kerjanya terlalu lambat,hanya kesabaran saja yang menyejukkan hati.Aku dapat rasakan selepas itu banyak lagi perkara-perkara yang aku hadapi yang memerlukan aku dan keluarga kena banyak bersabar.Habis imegresyen mencari tempat bersolat selepas itu mencari bas untuk ke TAIF salah satu tempat untuk diziarahi.Terpaksa pula menunggu agak lama dalam bas ,aku difahamkan kerana masalah jemaah umrah yang bersama kami ada yang tidak mempunyai muhrim.Hampir 2 pagi baru disampai di Hotel Bahadur,walaupun hotel 5 bintang hanya dapat tidur beberapa jam sahaja kerana selepas subuh kami terpaksa menaiki bas semula untuk menziarahi bandar Taif dan masuk keKota Mekah,yang jelas perlu banyak bersabar.

No comments:

Post a Comment