Sunday, December 6, 2009

SOAL MEMILIH JODOH

Assalamuallaikum wr.wbt.

Hari minggu begini biasanya aku isi dengan bermain golf,tapi tidak hari ini ditangguhkan aku diminta oleh abang aku yang keempat untuk mengetuai majlis peminangan anak terunanya,jadi sebelum pergi untuk upacara tersebut aku relaks dirumah sambil membaca kitab-kitab lama yang dah tersimpan dialmari,rajin membeli dan rajin pula menyimpan.Buku "Bimbingan untuk mencapai tingkat mukminin" aku membaca dalam bab mencari jodoh iaitu perkara yang perlu diambil perhatian dalam memilih jodoh perlu ada ciri-ciri berikut iaitu:

a. Agama b. Budi pekerti c. Kecantikan d. Ringan Maskahwinnya e.Subur tidak mandul f.Gadis

g. Keturunan yang baik h. Bukan dari keluarga yang terdekat.

Jadi jelas dalam soal pemilihan jodoh bukan main-main dan boleh dibuat semborono ini diperkukuhkan lagi dengan maksud hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari,Muslim dan lain-lainnya.

"Wanita itu dikahwini kerana empat perkara sebab hartanya,keturunannya,kecantikannya dan agamanya.Hendaklah engkau mendapatkan yang kuat agamanya,nescaya selamatlah kedua tanganmu"

Berbalik kepada anak saudara yang dipinangkan tadi alhamduliilah,disebabkan bapanya sendiri yang mencarikan sudah tentu hampir menepati ciri-ciri yang disebutkan tadi.Majlis berjalan lancar,selesai cepat tidak banyak perkara yang perlu dibincangkan.InsyaALLAH tempoh setahun lagi mereka akan menaiki jinjang pelamin.

Teringat aku pula pada anak saudara yang aku jumpa semalam di Shah Alam,sehingga aku terpaksa membuat tazkirah sedikit kepada kedua-dua anak aku sewaktu makan diTanjung Karang semalam,aku harap mereka benar-benar memahami akan hasrat kami tentang kebahagiaan dan jodoh anak-anak .

No comments:

Post a Comment