Thursday, March 18, 2010

MERPATI DUA SEJOLI

Assalamuallaikum wr.wbt.

Hari ini saya mengambil cuti selama dua hari,niat hati hendak pulang ke Johor Baharu awal sedikit,tetapi terpaksa ditangguhkankan dengan jemputan kenduri di depan rumah yang mengharapkan saya sebagai pengerusi Taman untuk mengadakan mesyuarat bagi persiapan kenduri walimatulurus anaknya yang akan dilaksanakan pada 3 April ini.Jadi saya mengambil kesempatan untuk bermain golf bersama rakan-rakan di Teluk Rubiah Golf Club.Sudah lama juga saya tidak bermain disana,di khabarkan kelab ini akan ditutup pada bulan Mei atau Jun nanti,sayang juga dengan keadaan padang yang banyak cabaran sudah tentu satu kerugian pada golfer yang ada disekitarnya.Nampak ok juga aku bermain hari ini kerana tiada gangguan dan fokus sudah tentu permainan yang agak cantik berbanding semalam.

Yang kedua saya hendak bercerita tentang sepasang merpati dua sejoli yang sedang berusaha membuat sarang di kawasan rumah,pada mulanya bahagian hadapan rumah,sudah banyak rumput yang dibawa untuk membuat sarang,tetapi mungkin ada gangguan asyik mendengar kereta keluar masuk maka sepasang burung ini beralih keatas bahagian yang melengkung diatas tingkap rumah.Pada mulanya saya cuba menghalau tetapi ditegur oleh isteri,betul juga apa salah burung ini hendak menumpang sebentar membuat sarang,tetapi yang peliknya kenapa rumah saya yang dipilih sedangkan rumah lain sama sahaja paternnya,dan saya pun tidak tahu dari mana datang burung merpati itu.Perkara yang perlu diambil ikhtibar dari sepasang burung merpati itu ialah kerajinan berusaha membuat sarang,membawa rumput kering sedikit demi sefikit,membentuk sarang tersebut,yang kadangkala rosak ditiup angin,membuat dan menganyamnya semula tanpa jemu,sehingga siap dan selesa untuk pasangannya bertelur.mengeram dan menetas seterusnya menjaga zuriatnya hingga besar.Semoga dalam tempoh dua tiga hari kami pulang ke JB,suasana rumah yang agak sunyi tanpa ganguan maka siaplah sarangnya,teruskan usaha kamu wahai merpati dua sejoli.

No comments:

Post a Comment